Hoe ga je om met het feit dat jouw kind een “labeltje” heeft?
Autisme, ADHD, hoogsensitief en ADD zijn allemaal diagnoses (het labeltje) waarbij je aan de buitenkant niet snel zal zien dat het kind anders is dan anderen.
Toch hebben deze diagnoses veel met elkaar gemeen. Veel van deze kinderen hebben een probleem in het verwerken van de prikkels. Hoe al die prikkels geuit worden, maakt de diagnose.
Hoe komt alles bij je binnen en hoe verwerk je al die indrukken?
Veel kinderen met een stoornis in de prikkelverwerking “bewaren” alle stress en spanning van de dag voor thuis. Eenmaal veilig thuis komen alle indrukken eruit met alle gevolgen van dien. Vaak zijn deze kinderen eenmaal thuis ontzettend druk of zeggen ze juist helemaal niks meer, gewoon omdat ze helemaal vol zitten van alle prikkels van die dag.
Voor ouders is dit juist vaak verschrikkelijk moeilijk. Hoe leg je aan een leerkracht of andere ouder uit dat jouw kind thuis gewoon helemaal “op” is, terwijl ze op school zo netjes meedoen met de klas en klasgenoten?
Wanneer beslis je als ouder dat het genoeg is voor je kind en wanneer ga je mee in de mening van een school of omgeving.
Kinderen met een stoornis in de prikkelverwerking vinden het fijn om duidelijkheid te hebben in de structuur van de dag. Overzicht in de activiteiten verminderd het aantal prikkels die ze binnen krijgen. Een planbord kan hierbij goed helpen.
Als ouder is het vaak niet makkelijk. Heeft jouw kind snel een meltdown? Of zegt het geen woord meer tegen je? Ouders zijn de veilige haven voor kinderen die snel overprikkeld raken, daar mogen ze zichzelf zijn. Dat is niet altijd leuk voor ouders, zij krijgen vaak een heel ander kind te zien.
Toch kan je een beetje helpen om de prikkels te verminderen, in het boek Het Hoogstimulatieve Kind worden duidelijke handvatten gegeven waarmee je meteen aan de slag kan. Op school is het vooral belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de leerkracht. Wat kan de leerkracht doen om te voorkomen dat de prikkels van de dag zich opbouwen?
Oorkappen geven kinderen veel rust in de klas, ze horen alles nog maar het geluid wordt flink gedempt. Zo zorgt het ervoor dat de geluiden minder hard binnenkomen bij kinderen.
Alle kleine beetjes kunnen mee helpen dat kinderen met een “labeltje” wat meer rust kunnen vinden waardoor ze het dagelijks leven wat beter aan kunnen. Het zal, als ouder van een kind met een prikkelverwerkingsstoornis, altijd een uitdaging blijven. Kinderen krijgen de informatie anders binnen. Het is onze taak als ouder en verzorgers om te leren luisteren naar de “andere” manier van communicatie van deze bijzondere kinderen