Na een drukke dag, of gewoon een dagje school kunnen sommige kinderen zich thuis helemaal laten gaan. Ze zijn compleet anders in het gedrag dan dat ze op school zijn. Vaak zorgt dit gedrag ervoor dat ouders en leerkrachten problemen hebben elkaar te begrijpen. Het gedrag van de kinderen is zo verschillend dat er geen (be)grip meer is voor elkaar. Bij deze prikkels kunnen muntjes gaat goed helpen. Onze prikkel muntjes zijn hier ideaal voor.
Hoe komt het toch dat kinderen zelf vaak niet doorhebben dat hun gedrag zo anders is in verschillende situaties? Veel kinderen zijn vooral bezig zich aan te passen aan de rest van de klas. Gedrag nadoen van een klasgenootje is veiliger dan aan de leerkracht laten zien dat je de lesstof al beheerst. Of de angst om iets te zeggen tegen de leerkracht omdat je bang bent dat deze boos wordt.
De angst om gepest te worden omdat ze ‘anders’ zijn voelen kinderen al heel snel. Hierdoor zullen veel kinderen ook hun gedrag aanpassen zodat ze niet opvallen in de klas. De werkbladen pesten kunnen kinderen hiermee helpen omgaan.
Het aanpassen van gedrag kost verschrikkelijk veel energie, kinderen spenderen daar meer tijd aan dan dat ze daadwerkelijk aan het leren zijn. Thuis zijn ze vaak te moe om nog mee te kunnen draaien binnen het gezin. Omdat thuis de veilige basis is, mogen ze daar alle remmen loslaten, wat vaak resulteert in druk, onhandelbaar gedrag of juist een kind dat helemaal in zichzelf is.
Voor veel ouders is het verschrikkelijk frustrerend om aan te moeten zien. Je kind staat vaak niet toe om geholpen te worden. Vaak omdat ze zelf niet weten wat er aan de hand is en hoe ze er mee om moeten gaan.
Het is ontzettend belangrijk dat kinderen visueel te zien krijgen wat er gebeurt als je zoveel emotie en gevoel ‘opslaat’. Het leren omgaan met gevoel en emotie (waardoor bepaald gedrag ontstaat) is zo belangrijk voor kinderen. Met de prikkelmuntjes kunnen kinderen zien hoeveel emoties en gevoelens ze met zich mee dragen gedurende een dag.
Bespreek welke gevoelens en emoties spelen op een dag. Stapel de muntjes op elkaar met elke emotie en gevoel die de kinderen aangeven. Aan het eind van de dag zullen veel kinderen een behoorlijk hoge stapel hebben, ze zijn dan ‘overprikkeld’. Op deze manier kunnen kinderen bij een leerkracht ook aangeven dat er teveel emoties en gevoelens zijn om goed mee te kunnen komen. Zo kunnen ouders en leerkrachten beter samenwerken om die hoge toren vol met emotie en gevoel wat minder hoog te maken waardoor kinderen minder snel overprikkeld thuiskomen.
Naast de prikkelmuntjes kunnen kinderen in de klas (en thuis) ook werken met de Emotieflip. Een grote munt met aan de ene kant rood en aan de andere kant groen. De stap om mondeling aan te geven dat je hulp nodig hebt is voor veel kinderen erg groot. Als ze de munt met de rode kant boven leggen weten ouders en begeleiders dat een kind hulp nodig heeft. Dit is een tussenstap waarbij kinderen leren dat hulp vragen helemaal geen falen is. Dat hulp vragen soms ook beste handig kan zijn!
Met deze kleine aanpassingen nemen kinderen de eerste stap om steeds beter aan te geven wat hun grenzen zijn én leren kinderen te luisteren naar hun eigen lichaam waardoor ze beter kunnen aangeven wanneer iets teveel is.