De grote vakantie loopt weer ten einde. Je moet weer terug naar school. In sommige delen van het land zijn de scholen alweer begonnen. De grote vakantie kan heel leuk zijn, maar voor veel prikkelgevoelige kinderen zijn die 6 weken vaak net even te lang. Weer naar school gaan kan heel fijn zijn, maar ook spanning geven.
Een school die begint is voor ouders vaak fijn, even weer de rust terug in huis. Er kan weer schoongemaakt worden en het huis blijft langer dan 5 minuten schoon!
Voor kinderen (zeker gevoelige kinderen) is het weer even aanpassen. Vroeg opstaan, met de taxi mee, stilzitten in de klas en weer luisteren naar juf.
Niet altijd makkelijk met alle prikkels die daarbij komen kijken. Thuis is dan vaak de veilige plek waar je al die prikkels kan laten gaan. Met alle gevolgen van dien. Op school netjes aanpassen zodat je niet opvalt en thuis volledig ontploffen omdat je daar “jezelf” mag zijn.
Ouders zullen dit wel kunnen herkennen, het gevecht dat je als ouder aan moet gaan, elke dag, om te zorgen dat jouw kind minder prikkels krijgt terwijl het een lief kind is op school.
Ook dat gevecht gaat weer beginnen na de vakantie.
Omgaan met structuur geeft veel kinderen duidelijkheid en daardoor ook rust. Maar hoe creëer je structuur en duidelijkheid? Ga eerst op zoek, voor zover mogelijk, waar de prikkels vandaan komen. Legt de leerkracht te veel druk op jouw kind? Of zorgen de klasgenootjes voor te veel afleidingen? Mocht je erachter komen waar de prikkels vandaan komen, kan je aanpassingen gaan maken, een andere plek in de klas, andere taakjes of even een wiebel moment inplannen?
Gelukkig zijn er tegenwoordig veel hulpmiddelen te vinden die in de klas kunnen helpen. Dankzij passend onderwijs zijn scholen verplicht hulpmiddelen toe te laten in de klas (mits deze aantoonbaar helpen). Een aantal artikelen die geschikt zijn voor op school zijn:
Fidgets: fidgets moeten in een klas niet te veel geluid maken en zeker andere kinderen niet afleiden. En kleine Finger Fidget die makkelijk in een etui kan is dan ook perfect.
Zachte fidgets maken geen geluid en zijn vaak wel wat groter. Zeker bij jongere kinderen (en kinderen met motorische problemen) kunnen stoffen fidgets goed helpen.
Diepe druk: diepe druk geeft kinderen die snel reageren op prikkels een rustmoment. Aangeraden wordt om de diepe druk artikelen te gebruiken als kinderen een “stilzit” moment hebben. Als kinderen in de kring gaan, of een taakje moeten maken aan hun eigen bureau.
De diepe druk brengt overspannen zenuwen rust. De kussens kunnen gebruikt worden in de nek of op de benen.
Motoriek: veel kinderen leren “schrijven” op een computer, hierdoor ontwikkelt de motoriek van kinderen minder goed. De pengreep is belangrijk om te ontwikkelen. Dit kan met verschillende artikelen om de vingers sterker te maken.
Plannen: begin de dag met duidelijkheid, geeft je kind een visueel hulpmiddel om overzicht te krijgen van de dag gaat brengen.
Naast deze hulpmiddelen is het belangrijk dat kinderen duidelijkheid hebben. Ze willen weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Ouders kunnen kinderen hiermee helpen door de dag met kinderen door te nemen, door te luisteren naar wat kinderen ( ook zonder woorden) vertellen.
Goede communicatie van kind naar ouder, en van ouders naar school (en van school van ouders) is de basis waarmee elk kind rust kan vinden.