Veel ouders die een sensitief kind hebben weten allemaal wel dat na een drukke dag kinderen volledig kunnen “ontploffen”. Ze zijn dan niet meer tot iets in staat en moeten kalmeren. Ze trekken zich helemaal terug of zoeken juist de confrontatie. Niets is goed en alles vliegt door het huis.
Op school herkennen leerkrachten deze beschrijving van het kind vaak niet. Kinderen zijn op school keurig netjes. Passen zich aan in de klas en wachten tot ze veilig thuis zijn om daar alle prikkels eruit te gooien.
Niet makkelijk voor ouders, maar ook niet makkelijk voor de leerkracht. Hoe geef je een kind dat overprikkeld is, toch de kans om tot rust te komen?
En hoe kan je als leerkracht jouw leerling helpen om minder heftig te reageren op prikkels als de leerling niet laat zien dat hij of zij er last van heeft.
De eerste stap voor ouders en leerkrachten is om te ontdekken waar de overprikkeling vandaan komt. Heeft het kind last van de andere leerlingen? Wordt het kind te weinig uitgedaagd in de klas of is de lesstof juist te lastig? Het zijn maar een paar voorbeelden waar een sensitief kind last van kan hebben op school.
Goede communicatie is van groot belang bij de begeleiding van een sensitief kind. Ouders, leerkrachten en begeleiders moeten samenwerken. In de praktijk blijkt dit vaak een lastige uitdaging. Elke partij heeft vaak een ander beeld van het kind.
Met diverse hulpmiddelen kan je sensitieve kinderen toch helpen om te kalmeren. Of je de oorzaak van de overprikkelen nou weet of niet. Je kan ook gaan kijken naar het gedrag van het kind.
Kan het kind stil zitten in de kring? Of heb je de grootste moeite om het kind juist op zijn plek te laten zitten?
Met behulp van een verzwaard kussen of een fidget voor in de handen, kan een sensitief kind al sneller stilzitten.
Heeft een sensitief kind moeite om zich te concentreren tijdens een toets? Of als er een opdracht klassikaal wordt gedaan? Wordt er teveel gepraat om het kind heen? Oorkappen kunnen dan een oplossing zijn. De oorkappen halen de scherpe randjes van het geluid af, kinderen blijven altijd geluid horen maar het komt minder hard binnen bij sensitieve kinderen. Het aantal decibel geeft aan hoeveel het geluid gedempt wordt.
Er zijn ook kinderen die door alle prikkels en spanning gaan kauwen op alles wat ze tegenkomen. Potloden, mouwen, gummen, alles wordt in de mond gestopt. Met potlooddoppen en kauwkettingen kunnen kinderen op veilig materiaal kauwen en de prikkels verwerken.
Ook voor thuis zijn er genoeg hulpmiddelen om sensitieve kinderen te ondersteunen na een drukke dag. Als kinderen helemaal overprikkeld thuiskomen is het fijn alle beelden van de dag op een rij te zitten. Als er aan overprikkelde kinderen wordt gevraagd “hoe was je dag” kan dat net de druppel zijn voor een meltdown. Met de movecube met kaarten kan je kinderen op een leuke manier laten vertellen over je dag. Bespreek welke zintuigen er gebruikt zijn, bespreek welke emoties en gevoelens er gebruikt zijn. Op deze manier kunnen kinderen die overprikkeld zijn ook alle gebeurtenissen op een rijtje zetten.
Als kinderen aan tafel, tijdens het avondeten, niet stil kunnen zitten of onredelijk zijn. Kan je het Tafelklets, Familieklets of een fidget aan kinderen geven. Hiermee kunnen kinderen rust vinden en prikkels verwerken. Een Body Sox geeft kinderen de mogelijkheid om zich even af te sluiten van de wereld, even in een eigen tentje tot rust komen.
Daarbij is het ontzettend belangrijk te begrijpen dat dit hulpmiddelen zijn, deze artikelen zijn geen oplossingen. De eerste stap is om uit te zoeken waar de overprikkeling vandaan komt, waardoor reageren kinderen heftig en hoe kunnen we dit oplossen? Als alle partijen samen kunnen werken zal dat voor sensitieve kinderen al heel veel rust geven, hulpmiddelen kunnen extra ondersteuning geven thuis en in de klas.