Na een bijzondere en bizarre tijd gaat alles langzaam weer op gang gebracht worden. Naast winkels gaan ook de scholen weer langzaam beginnen. Niet op de “gewone” manier. Er zijn veel aanpassingen en regels waar we mee te maken hebben. Iedereen moet aan de slag.
Regels die voor ons als volwassenen vaak al lastig zijn, maar hoe leg je al die regels uit aan jonge kinderen, die vaak al moeite hebben met aanpassen, laat staan in zo’n korte tijd.
Veel ouders van zorgkinderen hebben de laatste weken een verandering in gedrag gezien. De prikkels van school vallen weg, de prestatiedrang valt weg en de tijdsdruk is in veel gevallen minder heftig. Deze kinderen bloeien op nu ze thuis zijn.
Ze mogen in hun eigen tempo door de lesstof heen. Hier werken ze vaak ineens een stuk sneller, snappen ze de lesstof beter en is het gedrag van deze kinderen een stuk minder “heftig”. Deze ouders moeten een beslissing nemen: ga jij je kind voor 1,5 maand nog naar school sturen, waardoor ze weer “vast” komen te zitten in hun schoolgedrag?
Of kies jij ervoor om ze dat ene maandje toch nog thuis te houden zodat ze rustig in september kunnen beginnen?
Er zijn ook ouders die niet kunnen wachten tot de scholen weer aan de slag gaan, juist het zien van vriendjes, de structuur, de “jij bent mama, geen juf” ellende…
Deze ouders moeten nu hun kinderen voorbereiden op het feit dat ze geen hele dagen naar school mogen. Dat alles op een andere manier zal gaan dan vóór 16 maart.
De kinderen op de middelbare school moeten nog even geduld hebben, mogen zij 1 juni weer naar school? En hoe hou je afstand op een grote middelbare school? Hoe kom je naar school? Moet je met de trein, word je gebracht of ga je op de fiets? Moet je een mondkapje gaan dragen? Er zijn veel vragen die nog niet beantwoord kunnen worden.
Al met al is er nog verschrikkelijk veel onzeker, voor ons als ouders, maar ook voor onze bijzondere kinderen, die al vaak heel gevoelig zijn voor verandering.
Om deze groep kinderen wat te kunnen helpen is het belangrijk dat we duidelijk zijn waar we kunnen. Kies voor je kind waar mogelijk en overleg met hulpverleners en scholen. Moet je toch op pad, kan je je kind een “in geval van nood” kaartje meegeven. Een kaartje waarop hulpverleners meteen kunnen zien waar ze rekening mee moeten houden als er wat aan de hand is.
Een duidelijke dagindeling kan kinderen ook rust geven, de Checkpad zal kinderen een handige tool geven om rust te vinden. Bij elk taakje kan je een “check” zetten, zodat kinderen meteen zien waar ze aan toe zijn.
Komen kinderen te gespannen thuis? Hebben ze te veel spanning van de reis naar school of zijn er teveel aanpassingen op school waar kinderen niet aan kunnen wennen? Trek op tijd aan de bel, hulpverleners, scholen en wijkteams kunnen helpen als dat nodig is.
Het is in ieder geval duidelijk dat de afgelopen maanden een flinke impact hebben op het leven van iedereen. Onze bijzondere kinderen hebben het al niet makkelijk, maar met alle veranderingen in zo’n korte tijd is het nog belangrijker dat we goed in de gaten houden hoe onze bijzondere kinderen in deze tijd zich staande kunnen houden.